Fábry és Wahorn szeszélyesen szubjektív sorozata 12x50 percben.
Alapötlet: Két barát Alaszkán és Szibérián keresztül hazaviszi egyikük ódon Cadillac-jét Los Angelesből Budapestre. A két barát Fábry Sándor, Magyarország első számú showmestere, illetve Wahorn András Magyarország első számú festőművésze, a legendás Bizottság együttes frontembere és alanyi költője, konok avantgárd harcos, performer, filmkészítő.
Előzmény: Fábry és Wahorn barátsága 1994-ben köttetett közös könyvük, az Elfújta a tigris kapcsán. E tigrismintás műszőrmébe bujtatott, hetven centis farokkal ellátott könyv a szokásos sorrendet felborogatva keletkezett, Wahorn már meglevő rajzaihoz ötölt szöveget Fábry. Ezek után Wahorn elindult, hogy meghódítsa Amerikát és világhíres amerikai festő legyen. Fábry időközben egy amerikai mintát követő talk show mesterelett, itthon lelve meg a maga Amerikáját. András a közelmúltban hazatért, sem gazdag, sem híres nem lett, de szekérderéknyi tapasztalat jutott osztályrészül, mellesleg pedig leszokott az alkoholról, a dohányzásról, és ma már egyáltalán nem azokat a dolgokat tartja fontosnak az életben, mint Amerika előtt.
A genezis: Első találkozásukkor említette Wahorn a kultikus, hat méter hosszú Cadillacet, az amerikai álom egy darabját, amelyet immár eladni kényszerül, mert drága a hazaszállítás. Hoppá! — mondta erre Fábry, Makacs Kerabanként homlokára csapva, ha nem akarjuk a shipperek amúgy is vastag bukszáját degeszteni, hozzuk haza magunk – szárazföldön át. A merész ötlet bénító hatása csak néhány napig tartott, hőseink egyre jobban beleszerelmesedve saját ötletükbe, félelmetes tempóban szervezni kezdték az expedíciót.
A lavina: Filmünk Fábry anyacsatornája, az RTL Klub támogatásával/produkciójában terveződik, egyelőre tizenkétszer ötven percben, ami tekintve, hogy két kontinensről, összesen 82 forgatási napról van szó, kevésnek tűnik, ugyanakkor sok is, ha ezt a hatszáz percet a nézőt permanens sokkban/sakkban tartó tartalommal kívánjuk megtölteni.
Kikkel?:
Filmünkbe olyan hazai szakértők bevonására törekedtünk, akik egy adott helyen, tájon hosszabb időt, többnyire hosszú éveket töltöttek el, vagy megfelelő kapcsolatrendszerrel, nyelvismerettel és tudással rendelkeznek. Szakértőink többsége nyelvész, etnográfus, kultúrantropológus vagy éppen szánhajtó, aki Alaszkában dolgozott éveket, így alkalma nyílt megismerni a helyi életformát. Szakértőink az út általuk jól ismert szakaszán is elkísérnek minket. Ezt egészítik ki a helyi újságoknál kiépített kapcsolataink, akik aktuális, izgalmas témákkal tudják kiegészíteni filmünket. A harmadik bázist pedig azon utazási irodák adják, amelyek az adott területeken szerveznek turisztikai célú utakat, így ez a fajta megközelítési mód is beszűrődik filmünkben.
Hogyan?:
Nem útifilm, nem road movie, nem játékfilm, nem ismereterjesztő film, nem kalandfilm, nem ipari tudósítás, nem néprajzi kalandozások laza szőttese, nem riportfilm, nem interjúfilm, nem a „beszélő fejek” - hanem ezek szeszélyesen szubjektív, szeretetteli együttese. A híres három „sz” tehát szeszély, szubjektum, szeretet, no meg a szükséges plusz: a szellem. Borítékolható, a vállalkozás jellegéből adódóan számos várt vagy nem várt meglepetés elem pettyezi majd az utat, amelyet mindezek ellenére igyekszünk a lehető legalaposabban előkészíteni. Tervezett filmünk rétegeit — gondolkodásunk jelenlegi fázisában — az alábbiak szerint képzeljük:
- a két barát beszélgetései, miközben a cabrio Cadillacben hajukat simítja a nyugati-parti, alaszkai, szibériai, jakut, even, eszkimó, burját, mongol, orosz, tajgai, erdei, hegyi, stb. szél – tehát vaskos, kicsit idézőjelbe tett road-movie toposz - az úttal kapcsolatosan adódó expeditív, kalandos helyzetek rögzítése - mindennapi folklór, az ember által kreált környezet és tárgyi világ dizájncenter-szerű bemutatása.
Filmünkben a fent és a lent, a szent és a profán, a kisszerű és a nagyszerű, a piti és a magasztos egyszerre van jelen, amint az életben. Megszólatatottjaink lehetőség szerint magyarul teszik ezt. Filmünk szakszerűségét az egyes népcsoportok legjobb honi szakértői szavatolják. Utunk során építünk a hazánkban tanult vagy egyéb úton elsajátított Vergiliusokra.
Nehézségek: Az út több része járhatatlan vidékeken, a turizmus és a filmezés által lefedetlen területeken vezet, így ennek megszervezése különös körültekintést és anyagi ráfordítást igényel, az előkészítő munkálatok során azonban bebizonyosodott, hogy ezek a gondok áthidalhatók. Ilyen a Cadillac szállítása Alaszkából Szibériába, vagy Szibérián belül az úthálózattal egyáltalán nem rendelkező területeken, ahol vasúttal kell a járművet szállítani, vagy éppen Urál vagy Kamaz teherautóval.
További aktualitás: Idén rendezik az orosz-magyar kulturális évadot, Ablak Magyarországra címmel, így ez a film is segíteni kívánja a két ország „Újrakötött barátságát”. Az út célja az is, hogy a megismert helyiekkel hosszabb távra szóló kapcsolatot építsen ki, lehetővé tévé a két ország közeledését nem csak az államok, hanem az emberek szintjén is.
|